BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Monday, 1 April 2013

~PBS DAY 2~

ASSALAMUALAIKUM . . .

Hyee. . .

today was my second day at SKLG. . . .

Another awesome and great day to be explored. . .

and. . .

hari ni buat aku ingin menitiskan airmata. . .
hampir gugur airmata saat
mndengar kisah anak2 dari kelas pemulihan as
they can't even read wlaupun dah
berumur 9 tahun/ tahun 3. . .

allah. . .

sebak dada tatkala mendengar kata2 tu dari guru mereka. . .
cikgu marina. . .
she is a good,great, awesome teacher. . .

lama kami berbincang tntang nasib anak2 ini. . .

dulu,
dia seorang guru yg tegas, garang,
namun tatkala mngajar anak2 ini,
trnyata sikap tegas, garang hanya mnghancurkan mereka. . 
tu kata2 yg aku petik dari mulut beliau. . .

anak2 ni perlukan bimbingan, kasih sayang,
kalau kite garang dgn mereka,
keesokkan hari,
mereka pasti xkan datang ke sekolah lagi. . .

tersentak. . .

aku cuba mndalami maksud beliau. . .

allah. . .

dan kami turut mmbincangkan prestasi dan juga sistem kssr
yg agak tinggi tujuan dan objektifnya. . .
kami sependapat,
mereka(anak2 pemulihan) xkan dapat mencapai tujuan kssr. . .
they can't even read,
how they supposed to learn??
bm pun diorang xleh baca, sains??
memerlukan IQ yg tinggi. . 
sekali lagi aku tersentak. . 

seharusnya,
kite patut trngok, nilai budak2 ni pinggir bandar. . .

aku bukan nak kata letak pencapaian pada tahap yg
rendah,
tapi,
pernah tak fkir tntang nasib mereka? nasib ibubapa mereka?
harapan mereka? harapan ibubapa mereka?
cita2 mereka?

cuba fikir,
kalau mereka dibiarkan,
sedangkan ibubapa mengharapkan mereka berjaya dan 
mengubah naseb keluarga,ape akan jadi dengan mereka??  
keluarga dari luar bandar dan pinggir bandar x sesenang
dan x semewah keluarga di bandar. . .

we should care, listen to their hope. . .

masa aku tanya cita2 amir yakni dari kelas pemulihan,
dia brcita2 nak jadi doktor. . 
but the fact is, he can't read. . .
ape reaksi aku?
sungguh nak tau?
airmata aku bergelinangan. . .

adik,
akak harap adik dapat baca suatu saat nanti. . .
supaya adik dapat capai cita2 adik. . .

cikgu marina. . .
mulia sungguh hatimu. . .

dulu dia mengajar kelas elit, yakni budak2 tinggi IQ nya,
namun,
bila ditugaskan utk mngajar anak2 pmulihan,
dia tabah. . .
sangat penyayang. . .
sungguh. . .


bnyak yg aku dapat dari beliau tadi. . . 
pengalaman, nasihat, tunjuk ajar. . .
allahu allah. . .
pengalaman yg luar biasa. . .
ikhlas sangat masa beliau brbicara dgnku. . .

allah. . .

hampir sejam aku brbicara dgn cikgu,
ambil gambar brsama anak2 dan cikgu. . .
untuk kenangan. . 
besar harapan cikgu padaku. . 
agar aku dapat mengubah nasib anak2 pemulihan. . .
in shaa allah. . .
aku akan berusaha brsungguh2. ..

jgn hanya fokuskan kpd pelajar elit sahaja,
kelas pemulihan yg harus diutamakan. . .

wassalam.. . .

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...